CHEAPEST SHOPPING VILLAGE

Tuesday, August 17, 2010

Aktiviti buat anak2 di bulan Ramadhan

Tahun ini merupakan tahun ke-2 Alya berpuasa.
Bagi Aisya lak, tahun ini adalah tahun pertama berpuasa.
Hari pertama sampai la hari ke-4, Aisya berpuasa separuh hari. Mula2 buka puasa pkul 1, makin hari makin lewat berbuka & pada hari ke-5, dia cuba berpuasa sampai penuh.
Antara faktor yg membuatkan Si Aisya ni nak berpuasa penuh sbb dia jeles kat kakak dia... Sebabnya, my hubby hanya bawa kakak naik motor ke Pasar Ramadhan sbb kakak berpuasa penuh. Naik motor adalah aktiviti menarik buat mereka ber2, OK... Sapa xposa, abah xbw naik motor pi PARAM...Hehehehe...

Untuk melekakan anak2 ni, saya pun ajak depa buat aktiviti skit...
Saja2 buat kolaj sbb bila mai bab gunting-menggunting, lekat-melekat, sepah-menyepah adalah satu aktiviti menarik buat mereka...

Mula2 saya lukis buah epal besaq2... Si mak xpandai lukis, makanya buah epal menjadi pilihan sbb senang nk lukis n lukis besaq2 - depa senang nak lekat...

Alya gunting kecik2 kertas warna tu, Aisya lak bukan main besaq...
Saya tau dah taktik si Aisya tu, nak bg cepat abih...
Alya: enjoy je buat kja..

Aisya pun enjoy gak sblm 'mengelupur' sakan nak bukak posa padahal dah pkul 4.30ptg.

Epal merah - hasil kerja Alya n epal hijau hasil kerja Aisya.

Sebaik sahaja siap art works depa berdua ni, pakat2 layan TV. Tiba2 Aisya nak buka posa. Saya pujuk dia, sayang la dik, skit je lagi nih. Apalagi, 'mengelupur' sakan Aisya ni. Tp malangnya lakonan dia tidak memberi kesan kepada mamanya - perlu lebih penghayatan ye dik....
Bila abahnya ajak pi PARAM naik motor, pastu ajak pi playground, bleh plak 'cargas' semula... Kata Abahnya - sampai kat playground elok je main slide, swing... Balik umah dah 6.30, layan computer game - berjaya la Aisya berpuasa penuh buat pertama kalinya.
Saat entry ini ditulis, Aisya sedang berpuasa untuk hari ke-3. Harap2 puasa penuh harini ye dik...

3 comments:

Diamilikku said...

cool...hehhehehe..canti kolaj kakak..siap ada outline kaler merah terang lagi..bagus la hang..hehehhehe...aku wish aku ada banyak masa nak main2 mcm ni ngan anak2 aku nanti..huhuhuu..risau aku...btw mimi..thanx for ur advice pasal kindy../aku kena survey dan cari kindy yang terbaik untuk alesha...

noradzlina.kamdani said...

wah...idea yg bagus, lin xpernah bg aktiviti ni kat ank2...nnt nk truy la..sbb yg dik (ikram) mmg suka men gunting2 kertas..berselerak xmo kemas...hmmmm bernas cadangan nih...

Mimi Sharif said...

sone:
la ni alesha n aisy kecik2 lg. gap anak2 aku pun mcm hg gak sone... nnt depa dh besaq skit, senang hg nk reka xtxt utk depa ber2 serentak.aku dulu2 pun mcm hg gak, masa kecik2 xbrapa byk xtvt nk wat.ibu2 bekerjaya mcm kita lagu tu la.quality time pun masa cuti je. tu pun nk kna bahagi masa dgn hal2 umah lg-nk mengemas, lipat kain n segalanya.

lin - budak2 suka je bab2 menyepah ni. xpa la, janji sepah 1 tempat je,senang nk mengemas.lgpun xpakai modal byk...hehehe

Weight Loss Progress